Trafikkutvikling og markedsføring av blogginnlegg

Markedsføring av innlegget vurdering av sit.no/mat

For å markedsføre innlegget mitt, sendte jeg først en e-post til markeds – og kommunikasjonsavdelingen i Sit, med lenke til siden. Videre sendte jeg en e-post til de tre lederne i Sit kafe, også med en lenke til bloggen og en forklaring av hva dette dreide seg om. Jeg ba dem dessuten om å komme med en tilbakemelding på evalueringen.

Jeg har også publisert innlegget både på min Facebookside og via min Twitterkonto.

I tillegg har jeg brukt en del tid på å forsøke å optimalisere både siden og innlegget for søk i Google, ved å legge inn gode titler, relevant titletag og skrive godt innhold (ordbruk og setninger) som er relevante for temaet jeg har skrevet om.

Til sist har jeg informert noen av mine tidligere kolleger med innflytelse innen digital markedsføring, om innlegget og bloggen min i seg selv, og for ikke å glemme min nærmeste omgangskrets, familie og venner.

Oppsummering av trafikkutviklingen på siden

Jeg har foretatt en måling av trafikken på bloggen min, og konkret innlegget vurdering av sit.no/mat, i perioden 1. – 17. januar 2017, og sammenlignet med forrige toukersperiode, fra 15. – 31.desember 2016. Innlegget ble postet torsdag 11. januar, og jeg startet markedsføringen av det fredag 12. januar. Ingen andre blogginnlegg ble postet mellom 1. -17. januar.

Totalbildet for perioden er dette:
Totalt antall økter kom på 125, en økning på 30 % fra forrige periode.

Øktene fordelte seg slik:

38 % direktetrafikk, 33 % fra sosiale kanaler, 17,5 % fra organiske søk og 11 % referrals.
Øktene var fordelt på 82 brukere, hvorav 76 av disse var nye.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

73 Økter ble startet på selve blogginlegget

Vurdering av tiltak:

Min vurdering av tiltakene jeg har gjort for å markedsføre blogginnlegget mitt er at de har hatt positiv effekt.

Antall økter og nye brukere har økt forholdsvis kraftig fra perioden før. Jeg har fått en god del direktetrafikk, noe som kan skyldes e-postene jeg har sendt med lenke til posten, og ellers informasjon til min nærmeste omgangskrets.

Jeg er også ganske godt fornøyd med å ha oppnådd resultater på organisk søk, noe som tilsier at med egentlig ganske små og enkle grep innenfor SEO, kan man oppnå gode resultater.

Også delingen av innlegget på Facebook ser ut til å hatt noe effekt, selv om denne kanalen er den som har ført til minst trafikk.

Fluktfrekvensen ser ut til å være lav (se graf under), noe som tyder på at få har kommet inn på bloggen ved en feil, og at flere har lest vertfall deler av innlegget.

Hvis jeg skal gjøre en sluttvurdering av det som har fungert best for min del, ser det ut til at bruken av omgangskretsen har fungert veldig godt. Samtidig ser jeg at man kan nå ut til en bred målgruppe så lenge man optimaliserer  siden godt for søk i Google. Dette tiltaket vil kunne bli avgjørende for å skaffe nye lesere til siden min i tiden som kommer.

Fluktfrekvens bloggpost

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *